Prosjekter
Susanne Lundeng Trio
English:
Susanne Lundeng Trio:
Susanne Lundeng – fiddle/vocals, Nils-Olav Johansen – guitar/vocals, Erik Nylander – drums.
Susanne Lundeng has her musical roots in the folk music of northern Norway, and has developed a distinctive sound as a fiddler, composer, singer and musical freethinker. She was awarded a Spellemannspris (Norwegian Grammy) in the folk music category for her recording of fiddle tunes from the county of Nordland, and is one of Norway’s most highly regarded folk musicians.
In her interplay with renowned jazz musicians Nils-Olav Johansen and Erik Nylander, she explores the music through improvisational conversation.
The Susanne Lundeng Trio has a range that extends from the most delicate, nearly inaudible tones to highly expressive, playfully rhythmic ensemble work.
In her lyrics and melodies, Susanne Lundeng portrays the drama of life itself and its impact on both people and the landscape.
Her music has been described as profoundly melancholic, subdued, tender and stormy.
The last album «Hold dæ på vingan» («Stay on your wings») (2020 Heilo/Grappa) shows Susanne Lundeng’s strong need to explore outside the traditional musical borders, when she uses and mixes what she has collected of fiddle and folk tunes from Northern Norway with life’s tender intensity.
The last years she has developed from being one of Norway’s most celebrated fiddlers to being an award-winning text writer. In 2019 she received NOPA’s text award for the title song from her last album “Det va nære på” (“That was close”) (2018), her first release with self-written texts. The jury described it as “an innovative, banality-free treasure that is based on the big, as well as the simple questions, with playful and explorative language”.
The fiddle is still in the centre when she, together with Nils-Olav Johansen and Swedish Erik Nylander, portrays a playful and expressive ensemble playing, colored by traditional music from the world in a symbiosis of jazz, folk singing and Northern Norwegian traditional music.
RootsWorld/Chris Nickson, about “Hold dæ på vingan”:
-"The instrumental tracks are the huge leaps of imagination here, daring demonstrations of the faith the musicians have in each other."
"There's breathless beauty in some of the fiddle playing, and the accompaniment is so subtle at times that it seems more like an indication than a fact."
Norsk:
Susanne Lundeng Trio:
Susanne Lundeng - fele/sang , Nils-Olav Johansen - gitar/vokal og Erik Nylander -trommer
Susanne Lundeng Trio er aktuell med albumet «HOLD DÆ PÅ VINGAN» (februar 2020)
I samspillet med jazzmusikerne Nils-Olav Johansen og Erik Nylander (Susanne Lundeng Trio) oppstår et lekent og ekspressivt ensemblespill, farget av tradisjonell musikk fra hele verden i en symbiose av jazz, viser og nordnorsk folkemusikk.
Konsertene omtales ofte som lett, lekent og lystig, samtidig som det er stormfullt og rørende, intenst og rått.
Noen sitater fra pressen om albumet «Hold dæ på vingan»:
-"Susanne är en virtuos på fiol och i en spröd och skör sång ger hon rättvisa åt det norska landskapets ombytlighet och skönhet. Texterna känns nära och språket har en egen karaktär. Inte sällan känns fl äktar av motvind och vemod. Genren rör sig mellan jazz, visa och folkmusik. Osökt tänker jag på två rader av poeten Jan Östergren, de fångar väl albumets stora omfång: "Likt en fågel / som reder sitt bo i öppen sjö". Lira/BO BJELVEHAMMAR
-"The instrumental tracks are the huge leaps of imagination here, daring demonstrations of the faith the musicians have in each other."....................... "There's breathless beauty in some of the fiddle playing, and the accompaniment is so subtle at times that it seems more like an indication than a fact." RootsWorld/Chris Nickson
-"Das Album «Hold dæ på vingan» («Stay on your wings») unterstreicht, dass und wie Susanne Lundeng traditionelle musikalische Grenzen überschreitet. Sie gilt als eine der wichtigsten Vertreter der norwegischen Volksmusik, umgibt sich aber bei dem vorliegenden Album mit Musikern, die auch im Jazz unterwegs sind. Lundeng ist nicht nur eine brillante Geigerin, sondern versteht es, auch stimmlich und mit ihren eigenen Texten zu überzeugen." Jazz´halo
- "Og med oppfordringen «Hold dæ på vingan» gir den også fremtidshåp for alle oss tvilerne rundt om i verden i dag, og med den nydelige avslutningslåta «Hav», er det ingen grunn til fortvilelse, for vi har Lundeng og de andre på laget, som vet hvordan dette skal takles." Jan Granlie/Salt Peanuts
Nils-Olav Johansen er jazzgitarist og sanger som henter inspirasjon fra tradisjonell musikk fra hele verden i sitt musikalske uttrykk, og er kjent for sine virtuose improvisasjoner med umiskjennelig signatur. han er ansatt som professor i jazzgitar på jazzlinja ved NTNU i Trondheim.
Erik Nylander er født i Norberg, Väsmandlands län i Sverige. Han har medvirket på rundt 50 utgivelser og turnert i en mengde land. Han har vært medprodusent og musiker i tvo prosjekter med Trondheim Jazzorkester. De siste årene har han deltatt i ulike prosjekter med Ola Kvernberg, hvor albumet Liarbird fikk Spellemannsprisen i 2014 og Mechanical Fair ble nominert i 2015. I dag spiller han i blant annet i Honest John, Nymo/Zetterberg/Nylander, Monoswezi, Ape Club, Bjørn Alterhaug Quintet, Erlend Slettevoll Trio og Steamdome.
Susanne Lundeng
Susanne alene med fela, og vi får høre henne fortelle om sine møter med spellemenn og de nordlandske slåttene. Hun framfører melodier som har vandret langs kysten, alt fra vare, vemodige brurmarsjer, snurrige galopper og viltre polsdanser. I tillegg spiller hun egne komposisjoner som har sprunget ut av denne musikken. Publikum kjenner kanskje Susanne best fra sine energiske og kraftfulle bandopptredener. Like entusiastisk ønsker hun å formidle de gamle slåttene og historiene, i en akustisk og intim ramme
Nesten ikke helt som før, soloforestilling
«JEG DRIVER IKKE PÅ MED MUSIKK, OM SLÅTTENE VAR SÅNN ELLER SÅNN. JEG DRIVER MED VEIENE, HVORDAN JEG HAR FUNNET UT AV DET BLE SPELT PÅ DEN MÅTEN»
I «Nesten ikke helt som før» forteller, danser og spiller Susanne Lundeng ut sin kjærlighet til en nordnorsk folkemusikktradisjon hun kanskje delvis har funnet på selv. Til tider kan den føles som et åk. Andre ganger er den det viktigste i verden.
Reisen hennes fra folkedanser via spelekvinne til konsert- og plateartist har gjort at hun stadig har måttet gjenoppfinne sitt forhold til denne tradisjonen. En tradisjon som har oppstått og blitt dyrket på helt andre måter i nord enn sør i landet. Musikken har blitt utvekslet der det har vært folk - på fiske, på markeder og på handelsreiser.
Kampen for å forbinde seg med denne musikktradisjonen og med publikum har paradoksalt nok gjort henne ensom til tider. Da trøster hun seg med gamle slåtter og minnene fra dem som lærte henne dem. Dette one-woman-showet svinger mellom avslørende selvironi og brådjupt alvor. Det er en fortelling om en folkemusikksamler drevet av nordlandsk nasjonsbygging. Men også om en moderne artist som bygger sin personlige stemme.
Reisen hennes fra folkedanser via spelekvinne til konsert- og plateartist har gjort at hun stadig har måttet gjenoppfinne sitt forhold til denne tradisjonen. En tradisjon som har oppstått og blitt dyrket på helt andre måter i nord enn sør i landet. Musikken har blitt utvekslet der det har vært folk - på fiske, på markeder og på handelsreiser.
Kampen for å forbinde seg med denne musikktradisjonen og med publikum har paradoksalt nok gjort henne ensom til tider. Da trøster hun seg med gamle slåtter og minnene fra dem som lærte henne dem. Dette one-woman-showet svinger mellom avslørende selvironi og brådjupt alvor. Det er en fortelling om en folkemusikksamler drevet av nordlandsk nasjonsbygging. Men også om en moderne artist som bygger sin personlige stemme.
Susanne med strykekvartett
I 2014 kom CDen ET STEG UT. Her har Susanne komponert folkemusikalske stykker for fele og strykekvartett. Innspillingen er med Engegårdkvartetten, men Susanne jobber også med andre kvartetter som eksempelvis musikere fra MIN-ensemblet og spiller gjerne dette repertoaret med andre kvartetter.
Susanne Lundeng, solist
Susanne opptrer i mange ulike sammenhenger som solist med større ensembler. Hennes musikk er arrangert ut for blant annet kor (ulike), korps, sinfonietta og brassband. I 2009 skrev Rolf Wallin verket "Imella" for Susanne og Bodø Sinfonietta, og han forteller om stykket:
Rolf Wallin: Imella, for fele og sinfonietta.
Bodø Sinfoniettas bestilling på en felekonsert til Susanne Lundeng virkeliggjorde en drøm jeg har hatt lenge: å kombinere drivet og det direkte uttrykket i folkemusikken med den muligheten kunstmusikken har til å ta lytteren med på en reise i store og skiftende lydlandskap. Framfor alt har den særegne logikken en finner i melodikken og tonaliteten i mye av norsk felemusikk virket veldig nær noen av min egne måter å komponere på. Det har vært veldig fruktbart å samarbeide med Susanne for å utforske "territoriet mellom fiolin og fele", mellom to forskjellige tenkemåter innenfor samme instrument.
Vi har bl.a. utviklet en notasjonsmetode inspirert av den friheten utøveren har i slåttemusikken til å variere og sjonglere med et fast sett av motiver. Solostemmen i Imella ser derfor helt annerledes ut enn vanlig: I stedet for at hver note er skrevet ut, har solisten til enhver tid i stykket et reservoar av musikalske motiver og regler for hvordan de skal brukes, slik at hun hele tiden kan forme forløpet etter øyeblikkets innskytelse. Det krever en helt spesiell konsentrasjon, og det krever mye av samspillet mellom solist og dirigent. Men det gir også en intensitet som er annerledes enn i en tradisjonelt utskrevet solostemme, og det gjør også at stykket stadig er i forandring.